Γιώργης Χριστοδούλου: Ένας μουσικός «Flâneur», από την Αντιγόνη Αδαμοπούλου

Luis JaumeΗ πρώτη φορά που θυμάμαι πως άκουσα τη χροιά του Γιώργη Χριστοδούλου, ήταν στο ραδιόφωνο με το τραγούδι «Πρώτο Ραντεβού στο Θησείο». Ήταν και το έναυσμα που χρειαζόμουν ώστε να αναζητήσω άλλα κομμάτια του. Ύστερα ήρθαν οι διασκευές του «Όλα τα Λεφτά» της Άννας Βίσση και του «Die For You» των Antique αλλά και η ξεχωριστή ερμηνεία που έδωσε στο «Τυχερό Αστέρι» του Κωνσταντίνου Βήτα. Βλέπετε, η φωνή του έχει μία εκπληκτική ιδιότητα να σε μαγεύει και να σε ταξιδεύει. Σε άλλους τόπους, σε άλλες εποχές… Αυτό γίνεται και τώρα με το νέο του album με τίτλο «Barcelonauta». Κι επειδή αυτή τη βδομάδα θα βρίσκεται στην Ελλάδα παρουσιάζοντας το album, δε μπόρεσα να αντισταθώ στον πειρασμό να τον «ανακρίνω»! Ας αφήσουμε όμως, τον ίδιο να μας τα πει!

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Πείτε μας λίγα λόγια για το νέο σας album. Ποιος είναι ο… «Barcelonauta»;
Γιώργης Χριστοδούλου: Είναι ας πούμε αυτός που περιδιαβάζει την πόλη της Βαρκελώνης αλλά κι εκείνος που έζησε ή επισκέφθηκε την πόλη κι ένιωσε την ανάγκη να επιστρέψει.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε ώστε να αφιερώσετε το album στη Βαρκελώνη και πιο συγκεκριμένα από τη δεκαετία του ’20 έως εκείνη του ’60;
Γιώργης Χριστοδούλου: Υπήρξε μεγάλη μουσική παραγωγή στην πόλη, δίσκοι, ορχήστρες, μιούζικαλ, φεστιβάλ τραγουδιού. Πολλά τραγούδια μιλούσαν με τον έναή τον άλλο τρόπο για την πόλη και τους κατοίκους της. Συνέλεξα λοιπόν και “ξανακοίταξα” μερικά από αυτά τα τραγούδια. Αυτός ο δίσκος είναι ένα δώρο, ή μια ανοιχτή επιστολή αγάπης προς τον τόπο που με υποδέχτηκε με τόση αγάπη.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Καταλανικά, ισπανικά, γαλλικά, αγγλικά… πώς κι αποφασίσατε να υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές γλώσσες στο album;
Γιώργης Χριστοδούλου: Από την Καταλονία πέρασαν διάφοροι ξένοι μουσικοί και μάλιστα πολλοί έχτισαν την καριέρα τους εδώ. Πολλοί Γάλλοι, αφροαμερικανοί, Ιταλοί μουσικοί έζησαν στην πόλη, αλλά και Έλληνες, όπως ο Αλέκος Πάντας που έκανε καριέρα στη Βαρκελώνη ηχογραφώντας δίσκους αλλά και η Νάνα Μούσχουρη που πήρε την πρώτη της διεθνή διάκριση και ξεκίνησε την καριέρα της. Αυτές ήταν οι γλώσσες στις οποίες γράφονταν τα τραγούδια.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Από το album είναι ήδη διαθέσιμο στο YouTube, όπως και στα sites Dailymotion και Vimeo το video clip του τραγουδιού «Media Hora» σε σκηνοθεσία του Παύλου Σταμάτη. Όλο το clip έχει μία ‘40s ατμόσφαιρα κι απεικονίζεται μέσα από ένα καλειδοσκόπιο. Νιώσατε σα να κάνετε ένα ταξίδι στο χρόνο; Κι αν ναι, πώς είναι μία τέτοια εμπειρία;
Γιώργης Χριστοδούλου: Αυτή ήταν μια ιδέα του Παύλου, αφού είχε ήδη ολοκληρώσει το μοντάζ. Του είχα δώσει απόλυτη ελευθερία κινήσεων μιας και το γούστο του είναι εξαιρετικό με ό,τι κι αν καταπιαστεί.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Δεδομένων των μουσικών ακουσμάτων που υπάρχουν στην ελληνική μουσική σκηνή – pop, λαϊκό, έντεχνο κλπ. – εσείς αποφασίσατε να αφιερώσετε την έμπνευση και το ταλέντο σας στη jazz και το swing. Πώς και το αποφασίσατε αυτό; Το ρωτάω επειδή όσο να’ναι, δεν είναι κι ιδιαίτερα διαδεδομένα είδη μουσικής – μιλώντας πάντα για την Ελλάδα.
Γιώργης Χριστοδούλου: Αν ανατρέξεις λίγο πίσω στη δισκογραφία μου θα δεις ότι δεν ήταν πάντα έτσι , αν και από το 2003 και μετά αρχίζουν να μπαίνουν πολλά jazzy στοιχεία στις ηχογραφήσεις που έκανα αλλά και στα live. Δεν με απασχολεί το “ρεύμα”, νομίζω αυτό φαίνεται αλλά ούτε το “ρεύμα” το απασχολώ εγώ οπότε είμαστε μια χαρά.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Έχετε σπουδάσει και κάτι άλλο, εκτός από μουσική;
Γιώργης Χριστοδούλου: Δεν έχω σπουδάσει μουσική. Λίγα χρόνια φωνητική μόνο. Δίπλωμα έχω μόνο αυτό της δραματικής σχολής την οποία τελείωσα αριστούχος, αλλά η μουσική με είχε ήδη κερδίσει.

            Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μεγαλωμένος στην Αθήνα και λάτρης της Βαρκελώνης. Θα μπορούσε κάποιος να σας χαρακτηρίσει ως έναν μουσικό «Flâneur» (μτφ: «περιπατητή»). Εσείς βλέπετε τον εαυτό σας έτσι; Κι αν ναι, αναζητάτε… τι;
Γιώργης Χριστοδούλου: Αποφεύγω γενικά τις ετικέτες, αλλά ναι, αυτή τη λέξη θα τη δεχόμουν με χαρά, γιατί εκφράζει αυτό που είμαι σε μεγάλο βαθμό. Εκφράζει την έννοια της πορείας κι όχι μιας “καριέρας”. Ενός μεγάλου “περιπάτου” αν θες όπου ανακαλύπτεις ενδιαφέροντα πράγματα. Στο τέλος της μέρας ίσως κάποιος να το θεωρήσει χάσιμο χρόνου γιατί ούτε φήμη ούτε χρήματα αποφέρει, όμως είναι μια διαδικασία – βάλσαμο για την ψυχή.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Τα τελευταία χρόνια εργάζεστε μεταξύ Αθήνας και Βαρκελώνης. Νιώσατε ποτέ σα να «χρειάστηκε» να διαλέξετε ανάμεσα στις δύο αυτές πόλεις; Ποια θα ήταν το φαβορί;
Γιώργης Χριστοδούλου: Η βάση μου είναι πλέον στη Βαρκελώνη. Αν και ευχαρίστως θα έμενα για ένα διάστημα πάλι στην Ελλάδα αν χρειαζόταν. Νομίζω πάντως πως αυτό τον καιρό η Βαρκελώνη για μένα είναι ο ιδανικός τόπος.

Φωτογραφία από τον Ignasio Casas 1Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Προσωπικά έχω επισκεφθεί τη Μαδρίτη κι έχω κάνει τις συγκρίσεις μου. Δυστυχώς ακόμα τη Βαρκελώνη δεν κατάφερα να την επισκεφθώ. Εσείς που τη ζείτε, τι διαφορές έχει από την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη; Τι είναι αυτό που σας «κερδίζει» στη Βαρκελώνη;
Γιώργης Χριστοδούλου: Δεν έχει πολλές ομοιότητες με καμία πόλη ελληνική , τολμώ να πω ούτε καν με ισπανική. Φτάνοντας αναπνέεις αμέσως έναν αέρα πιο κοσμοπολίτικο κι αυτή την αίσθηση ήθελα να αποτυπώσω και στο δίσκο.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Γενικότερα σας αρέσουν τα ταξίδια; Τι είναι αυτό που αναζητάτε σε κάθε ταξίδι;
Γιώργης Χριστοδούλου: ο ταξίδι είναι σαφώς μια ευκαιρία να γνωρίσεις άλλους τόπους αλλά κυρίως τον ίδιο σου τον εαυτό και τον ίδιο σου τον τόπο. Όχι επειδή θα συγκρίνεις απαραίτητα, αλλά επειδή θα δεις πού βρίσκεσαι και πού θά ‘θελες να πας.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Κάποιος αγαπημένος προορισμός; Η ένα μέρος όπου θα θέλατε να ταξιδέψετε;
Γιώργης Χριστοδούλου: Ολόκληρη η Γαλλία. Έχω επισκεφτεί τη νότια μεριά της και το Παρίσι, αλλά μένουν ακόμα αρκετές άγνωστες μεριές της προς εξερεύνηση.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Στο παρελθόν έχετε ασχοληθεί και με το θέατρο. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία; Αν σας δινόταν η ευκαιρία, θα επιστρέφατε στη θεατρική σκηνή;
Γιώργης Χριστοδούλου: Ίσως, αν με ενδιέφερε μια πρόταση. Τα τελευταία χρόνια μπορεί να μην παίζω όμως έχω κρατήσει επαφή μέσα από τις μουσικές που φτιάχνω για το θέατρο.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Στο δίσκο «Δες το κι αλλιώς» του 2003 μεταμορφώσατε γνωστά τραγούδια όπως το «Όλα τα Λεφτά» της Άννας Βίσση και στο δίσκο «EuroREvisions» δώσατε jazz πνοή στο «Die For You» των – τότε – Antique. Πόσο εύκολη είναι μία τέτοια μουσική αλλαγή από το pop στη jazz;
Γιώργης Χριστοδούλου: Πρέπει να το επιτρέπει το ίδιο το τραγούδι και η δική σου διάθεση να απαγκιστρωθείς από όλα τα κλισέ που ξέρεις. Δεν προσφέρεται κάθε τραγούδι για διασκευή , ιδιαίτερα τα πολύ καλά τραγούδια δε το χρειάζονται. Μια επανεκτέλεση ναι, αλλά να “πειράξεις” ένα τραγούδι μόνο για να το πειράξεις, δεν έχει νόημα. Στην περίπτωση και των δύο διασκευών που αναφέρεις, ήταν αν θες ένα σχόλιο δικό μου σε μια ολόκληρη εποχή και στην (ανύπαρκτη πια) μουσική βιομηχανία αλλά και το κοινό που στήριζε αυτού του είδους τη μουσική.

Αντιγόνη Αδαμοπούλου: Τι θα δούμε στις εμφανίσεις σας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη;
Γιώργης Χριστοδούλου: Αυτή τη φορά, έρχομαι μαζί με ένα σπουδαίο μουσικό, το Τζούλι Αϋμί, θα σας παίξουμε ακουστικά, τραγούδια από τα δύο τελευταία άλμπουμ, αλλά και τραγούδια σε διάφορες γλώσσες από το ευρύ ρεπερτόριο της τζαζ, τραγούδια με μια κομψότητα που δύσκολα συναντάς στις μέρες μας.


*Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό αρχείο του Γιώργη Χριστοδούλου

*Οι εμφανίσεις του Γιώργη Χριστοδούλου έχουν ως εξής:

ΣΗΜΕΡΑ: στις 21:00, στον Κήπο Νομισματικού Μουσείου της Αθήνας (Ιλίου Μέλαθρον), Πανεπιστημίου 12, Αθήνα
Τετάρτη 21 Μαΐου, ώρα 21:30, στη Μουσική Σκηνή «Ξέφωτο», Λυκούργου 1-3, Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη
Πέμπτη 22 Μαΐου, ώρα 22:00, TIKI ATHENS, Φαλήρου 15, Μακρυγιάννη, Αθήνα (Σταθμός Μετρό Ακρόπολη)
Παρασκευή 23 Μαΐου, ώρα 22:00, BARRIO SPIRITS, Σαρανταπόρου 17, Πλατεία Φερενίκης, Μέγαρα

*Ευχαριστώ τη Ναταλία Αργυράκη και τον Αλκιβιάδη Σιαράβα για τη διαμεσολάβηση και τη βοήθεια.

You may also like