Αν και διαδεδομένα, τα σταυρόλεξα κι άλλες παρόμοιες πνευματικές δραστηριότητες τελικά δεν είναι αρκετά για να διατηρήσουν την πνευματική διαύγεια σε ηλικιωμένα άτομα, αν αυτά έρθουν σε σύγκριση με άλλες «μη οικείες».
Συχνά οι ηλικιωμένοι ενθαρρύνονται να κάνουν ο,τιδήποτε τους διατηρεί σε πνευματική εγρήγορση, αλλά μία νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Psychological Science δείχνει πως πρέπει να επιλέγουν τις κατάλληλες δραστηριότητες.
Σύμφωνα με την έρευνα – στην οποία συμμετείχαν πάνω από διακόσιοι συνταξιούχοι – όσοι βρίσκονταν στο γκρουπ όπου διδάσκονταν κάτι που δεν είχαν κάνει ποτέ ξανά πριν είχαν ισχυρότερες αναμνήσεις έπειτα από δώδεκα εβδομάδες από όσους συμμετείχαν σε κοινωνικά γεγονότα ή έκαναν εύκολες πνευματικές ασκήσεις, όπως το να ακούσουν κλασσική μουσική στο σπίτι.
Η Dr. Denise Park του Texas University στο Dallas είπε «φαίνεται πως δεν είναι αρκετό απλά να βγει ένας ηλικιωμένος έξω και να κάνει κάτι. Είναι σημαντικό να βγει και να κάνει κάτι ασυνήθιστο και που παράλληλα τον «προκαλεί» πνευματικά. Κάτι τέτοιο προσφέρει άμεση διέγερση πνευματικά και κοινωνικά. Όταν βρίσκεσαι σε “οικεία νερά” μπορεί παράλληλα να βρίσκεσαι εκτός της “ζώνης ενίσχυσης”. Ως κοινωνία πρέπει να μάθουμε πώς να διατηρούμε έναν υγιή νου όπως ακριβώς γνωρίζουμε πως για να διατηρήσουμε τη σωματική μας υγεία χρειαζόμαστε δίαιτα κι άσκηση.»
[quote_right]Οι ερευνητές διάλεξαν στην τύχη 221 ανθρώπους ηλικίας μεταξύ 60 κι 90 ετών είτε για να μάθουν ψηφιακή φωτογραφία, να φτιάξουν παπλώματα ή και τα δύο για 15 ώρες τη βδομάδα για πάνω από 3 μήνες ή να ενασχοληθούν με περισσότερες οικείες δραστηριότητες.[/quote_right]
Στην πρώτη ομάδα εθελοντών απαιτούνταν η δραστική ενασχόληση και η μακροπρόθεσμη μνήμη και στη δεύτερη ομάδα υψηλού επιπέδου γνωστικές ικανότητες.
Οι υπόλοιποι άκουγαν κλασσική μουσική κι έλυναν puzzles λέξεων ή συμμετείχαν σε ένα group με κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, εκδρομές και διασκέδαση.
Η Dr. Park δήλωσε: «Τα ευρήματα δείχνουν πως η ατομική ενασχόληση δεν είναι αρκετή. Ζητήθηκε και από τα τρία groups να μάθουν περισσότερα και να αποκτήσουν περισσότερες δεξιότητες. Μόνο οι εθελοντές των groups που ήλθαν αντιμέτωποι με συνεχείς πνευματικές προκλήσεις παρουσίασαν βελτίωση».
Οι ερευνητές μπόρεσαν συστηματικά να παρέμβουν στην καθημερινότητα των ανθρώπων βάζοντάς τους σε ένα νέο περιβάλλον και προσφέροντάς τους δεξιότητες αλλά και νέες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
Η Dr. Park συμπληρώνει: «οι συμμετέχοντες στην ουσία συμφώνησαν να ξεκινήσουν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής για τρεις μήνες, οπότε και μπορέσαμε να συγκρίνουμε κατά πόσο το διαφορετικό κοινωνικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον επηρέασε τις πνευματικές τους ικανότητες. Δημιούργησαν νέες σχέσεις κι απέκτησαν νέες δεξιότητες. Ελπίζουμε πως όλα αυτά εξακολουθούν να είναι μία πηγή ενασχόλησης και διέγερσης του νου ακόμη κι αφότου ολοκληρώσουν την εκπαίδευση».
Οι ερευνητές σχεδιάζουν να συνεχίσουν να παρακολουθούν τους συμμετέχοντες για έναν έως πέντε χρόνια ώστε να διαπιστώσουν αν η κατάσταση της πνευματικής τους διαύγειας παραμένει όπως στα ευρήματα. Πιστεύουν πως η μελέτη είναι σημαντική και σχετική, καθώς ο αριθμός των ηλικιωμένων συνεχίζει να αυξάνεται.
«Είναι μία εικασία, αλλά αν τελικά η πρόκληση για πνευματική δραστηριότητα μειώνει την ταχύτητα της γήρανσης του εγκεφάλου; Κάθε χρόνος που κερδίζεται είναι ένας χρόνος παραπάνω υψηλού επιπέδου διαβίωσης κι ανεξαρτησίας.»
Πηγή: Telegraph
Photos: Pinterest
Προσωπικό σχόλιο: Πριν λίγο καιρό το μάτι μου είχε πέσει και σε μία ακόμη έρευνα όπου η χρήση tablets ενίσχυε την πνευματική εγρήγορση των ηλικιωμένων. Επιβεβαιώνομαι πως η σωστή χρήση της τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει εκεί που δε φαντάζεται κανείς!