Τι κάνει το μυαλό του παιδιού «ξυράφι»; Σύμφωνα με νέα έρευνα, η καλή φυσική κατάσταση και αυτό είναι ένας ακόμη λόγος για να ωθούμε τα παιδιά στον αθλητισμό.
Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις εξέτασαν καταρχήν αν υπήρχε ο συσχετισμός ανάμεσα στη σωματική δραστηριότητα και την μάθηση. Στο πλαίσιο της έρευνάς τους, ζήτησαν από 48 παιδιά ηλικίας 9-10 να απομνημονεύσουν τα ονόματα από 10 φανταστικές περιοχές σε έναν επίσης κατασκευασμένο χάρτη. Τα μισά από αυτά αξιολογήθηκαν στο 30% της φυσικής κατάστασης που αντιστοιχεί σε παιδιά της ηλικίας και του φύλου τους (με γνώμονα ένα τεστ στο διάδρομο), ενώ τα υπόλοιπα αξιολογήθηκαν κάτω από το 30%. Κατά τα άλλα, τα παιδιά και των δύο ομάδων ανήκαν λίγο-πολύ στην ίδια κοινωνικο-οικονομική τάξη και κατέγραψαν πάνω-κάτω τις ίδιες επιδόσεις στα τεστ ευφυΐας. Επιπλέον, και στα δύο γκρουπ τα μισά παιδιά ήταν αγόρια και τα υπόλοιπα κορίτσια.
Για τις ανάγκες της έρευνας των Αμερικανών επιστημόνων, τα παιδιά πέρασαν μία μέρα χρησιμοποιώντας τα iPads για να μάθουν τη γεωγραφία των «ψεύτικων» χαρτών. Σε κάποιες περιπτώσεις, η μάθηση ενισχυόταν από μικρά κουίζ. Σε κάποιες άλλες, υπήρχε μόνο αποστήθιση. Η ικανότητά τους να θυμηθούν εξετάστηκε από τους ερευνητές την επόμενη μέρα. Γενικά, τα παιδιά που είχαν καλή φυσική κατάσταση σκόραραν κατά μέσο όρο 54.2% σε σύγκριση με τα παιδιά που δεν είχαν και τόσο καλή σχέση με τη γυμναστική, τα οποία σκόραραν 44.2%. Μάλιστα η διαφορά ήταν πιο έντονη όταν τα παιδιά κλήθηκαν να θυμηθούν το χάρτη χωρίς της βοήθεια των κουίζ. Εκεί τα ποσοστά ήταν 43% έναντι 25.8% αντίστοιχα.
Τα αποτελέσματα της μελέτης οδήγησαν τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι “τα υψηλότερα επίπεδα φυσικής κατάστασης έχουν το μέγιστο δυνατό αντίκτυπο στις πιο δύσκολες δοκιμασίας” . Επίσης, οι ειδικοί υποθέτουν ότι η καλή φυσική κατάσταση παρέχει τα περισσότερα οφέλη όταν το παιδί καλείται να επιφορτίσει τη μνήμη του με καινούρια πράγματα.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε πρόσφατα διαδικτυακά στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One. Αξίζει να αναφέρουμε ότι παλαιότερες μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με φτωχή σωματική δραστηριότητα έχουν χαμηλότερους βαθμούς στο σχολείο ενώ καταγράφουν εξίσου κακές επιδόσεις σε δοκιμασίες μνήμης και άλλου είδους νοητικές λειτουργίες.