Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας του Helmut Newton από τις 13 Νοεμβρίου 2012 μέχρι τις 3 Μαρτίου 2013.
Το έργο του φωτογράφου που επαναπροσδιόρισε τη φωτογραφία μόδας, στην πρώτη του αναδρομική έκθεση στην Ελλάδα.
«Λατρεύω τη χυδαιότητα. Με έλκει αφάνταστα η κακογουστιά, που τη θεωρώ πιο διεγερτική από το καλό γούστο, το οποίο στην πραγματικότητα δεν αποτελεί παρά τυποποίηση του βλέμματος» – Helmut Newton
Η παρουσίαση στη Στέγη του έργου του Helmut Newton αποτελεί την πρώτη αναδρομική έκθεσή του στη χώρα μας. Την έκθεση, που θα είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 13 Νοεμβρίου 2012 έως τις 3 Μαρτίου 2013, επιμελείται η Μαριλένα Β. Καρρά, Υπεύθυνη του Τομέα Εικαστικών Τεχνών.
Ακριβώς ένα χρόνο μετά τη μεγάλη και εξαιρετικά επιτυχημένη έκθεση του Robert Mapplethorpe, η Στέγη εγκαινιάζει την περίοδο 2012-13 με μία ακόμα μεγαλύτερη, αναδρομική έκθεση ενός άλλου σημαντικού φωτογράφου, ο οποίος, μαζί με τον Irving Penn, τον Richard Avedon και τον Herb Ritts, ανέτρεψε τα ισχύοντα μέχρι τη δεκαετία του ‘60 δεδομένα στη φωτογράφιση μόδας, προσδίδοντάς της μία υψηλή αισθητική και καλλιτεχνική διάσταση, στην οποία συνδυάζονταν ταυτόχρονα η υπεροχή της κομψότητας και η επιθυμία πρόκλησης, ακόμα και σκανδαλισμού, σε αρκετές περιπτώσεις.
[quote_right]«Αυτό που κάνω φωτογραφίζοντας πρόσωπα είναι να σαγηνεύω και να διασκεδάζω» Helmut Newton[/quote_right] Ο Χέλμουτ Νιούτον (1920-2004) προκάλεσε και πολλές φορές σόκαρε με το φωτογραφικό έργο του, μέσω του οποίου κατόρθωσε να αποδώσει με χαρακτηριστικό τρόπο την ομορφιά, τον αισθησιασμό, το χιούμορ και τη βία που ένιωθε ο ίδιος να διέπουν τη συμπεριφορά των αν¬θρώπων που συναντά κάποιος στον κόσμο της μόδας, της πολυτέλειας, του χρήματος και της εξουσίας. Η διάθεσή του να σοκάρει γίνεται το όχημα προκειμένου να ασκήσει δριμεία κριτική σε αυτό που ταυτόχρονα υπηρετεί, δηλαδή στη διαφήμιση, στην εμπορευματοποίηση, στην εκμετάλλευση του γυναικείου γυμνού, στον άκρατο καταναλωτισμό και στον εκμαυλισμό του καταναλωτικού κοινού.
Η έκθεση καλύπτει τις βασικές θεματικές της δουλειάς του, όπως είναι η μόδα, το γυμνό, το πορτραίτο, το σεξ, το χιούμορ. Το έργο του θεωρείται κατ’ εξοχήν κλασικό και αποδεικνύει ότι ο Νιούτον δεν ήταν μόνον ένας φωτογράφος μόδας, αλλά ένας καλλιτέχνης που, κα¬ταρρίπτοντας όλους τους περιορισμούς της φωτογραφίας, πειραματί¬στηκε με θέματα και είδη και διεύρυνε τα όρια της σύγχρονης οπτι¬κής κουλτούρας με το μοναδικό όραμά του.
Μετά το Παρίσι και το Grand Palais, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και η Αθήνα είναι οι πρώτες που την υποδέχονται σε διεθνές επίπεδο, ως προς τα έργα βέβαια, διότι το στήσιμο της έκθεσης στη Στέγη θα είναι εντελώς διαφορετικό.
Θα περιλαμβάνει 196 έγχρωμες και ασπρόμαυρες φωτογραφίες του καλλιτέχνη από όλες τις μεγάλες θεματικές ενότητες, οι οποίες συναποτελούν το έργο του, όπως είναι, για παράδειγμα, οι σειρές με τους τίτλους A gun for Hire, Fired, Villa d’ Este, Habillé/Déshabillé, Domestic Nudes, καθώς και αρκετά από τα πολλά πορτραίτα ανθρώπων της μόδας και του θεάματος. Μεταξύ των 196 έργων, συμπεριλαμβάνονται και οι είκοσι μία μεγάλου μεγέθους εντυπωσιακές φωτογραφίες του, που οι διαστάσεις τους ξεπερνούν τα δύο μέτρα ύψος, και ανάμεσά τους τα περίφημα μεγάλα γυναικεία γυμνά του, τα οποία αποτελούν μία ενότητα που άρχισε να δουλεύει, με διαλείμματα βέβαια, από το 1980 μέχρι το 1993.
Το ενδιαφέρον τους, πέρα από τη μεγάλη αίσθηση που προκαλούν λόγω θέματος και μεγέθους, έγκειται στο γεγονός ότι είχαν ως πηγή έμπνευσης τις φωτογραφίες των αστυνομικών ταυτοτήτων των τρομοκρατών που έδρασαν τη δεκαετία του ’70 στη Γερμανία, έτσι όπως τις μεγέθυναν και τις διοχέτευαν στα ΜΜΕ οι δικαστικές αρχές. Η διάσταση ανάμεσα στην πηγή έμπνευσης και στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι τόσο τεράστια, όσο και τα μεγέθη των έργων.
Η έκθεση γίνεται σε αποκλειστική συνεργασία με το HELMUT NEWTON FOUNDATION που έχει ως έδρα το Βερολίνο, ιδρύθηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη ένα χρόνο πριν από το θάνατό του και εγκαινιάστηκε τον Ιούνιο του 2004, έξι μήνες μετά το μοιραίο τροχαίο δυστύχημα στο Hollywood, που του στοίχισε τη ζωή και ήταν συνέπεια μίας σοβαρής καρδιακής προσβολής.
Πηγή: http://www.culturenow.gr