Το 1952 ο 24χρονος Ερνέστο Γκεβάρα ντε λα Σέρνα «Φούζερ» (Gael García Bernal), φοιτητής Ιατρικής, κι ο 29χρονος φίλος του Αλβέρτο Γρανάδο (Rodrigo de la Serna), βιοχημικός, αφήνουν πίσω τους το Μπουένος Άιρες για ένα road trip στη Λατινική Αμερική πάνω σε μία παλιά μηχανή Poderosa II. Υπολογίζουν να διανύσουν μία απόσταση 8.000 χιλιομέτρων μέσα σε τέσσερις μήνες για να ανακαλύψουν την ήπειρο. Ο προγραμματισμός τους μένει πίσω, η μία αναποδιά διαδέχεται την άλλη, όμως παρ’ όλα αυτά το ταξίδι τους μέσα από την Αργεντινή, τη Χιλή, το Περού και τη Βενεζουέλα κάθε άλλο παρά απογοητευτικό είναι, καθώς θα έρθουν σ’ επαφή με μία Λατινική Αμερική της οποίας την ύπαρξη αγνοούσαν. Τα νέα πρόσωπα που θα γνωρίσουν στις διαδρομές τους κι όλες οι καταστάσεις που θα συναντήσουν θα καθορίσουν την εικόνα τους για τον κόσμο, αλλά και τους ίδιους. Ειδικά τον ευαίσθητο Ερνέστο, το νεαρό που θαυμάζει την ποίηση του Πάμπλο Νερούδα, που σίγουρα όταν ξεκινούσαν το ταξίδι τους οι δύο φίλοι, κανείς τους δε φανταζόταν την εξέλιξή του στην πιο γνωστή επαναστατική φυσιογνωμία της σύγχρονης Ιστορίας, τον Commandante «Τσε» Γκεβάρα.
Τα «Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας» είναι στην ουσία η κινηματογραφική μεταφορά των προσωπικών ημερολογίων των Γκεβάρα και Γρανάδο «Ημερολόγιο Ταξιδιού» και «Με τον Τσε στη Λατινική Αμερική» αντίστοιχα, με τον Jose Rivera να αναλαμβάνει την επιμέλεια του σεναρίου. Κάποιοι ίσως τη θεωρούν βιογραφική του Τσε Γκεβάρα, παρ’ όλα αυτά δε γίνεται καμία αναφορά στην επαναστατική του δράση παρά μόνο στο τέλος της ταινίας. Η σημασία της ταινίας έγκειται στο «ποιος ήταν ο Ερνέστο Γκεβάρα πριν γίνει Commandante». Οι απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης των μη προνομιούχων στους τόπους που γνώρισαν οι δύο φίλοι, οι κοινωνικές και πολιτικές αδικίες είναι αυτές που καλλιεργούν τις πολιτικές απόψεις του Γκεβάρα και που τελικά καθορίζουν τη μετέπειτα εξέλιξή του.
Πέρα από την υπόθεση της ταινίας που έλκει το θεατή, ο οποίος καθ’ όλη τη διάρκειά της παραμένει στη θέση του για να δει λεπτομερώς τι ήταν αυτό που μεταμόρφωσε τον Ερνέστο Γκεβάρα ντε λα Σέρνα, ο φωτογράφος της ταινίας δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Στη διάρκεια του road trip των πρωταγωνιστών, η οθόνη γεμίζει από μαγευτικά πλάνα τοπίων, ενώ τα πορτραίτα των προσώπων που παρελαύνουν καθηλώνουν το θεατή. Όσο για το χαρακτήρα «μαγνήτη» της ταινίας, τον Ερνέστο Γκεβάρα, ο νεαρός Gael García Bernal αποδεικνύεται ιδανικός για το ρόλο από κάθε άποψη. Είτε λάβει κανείς υπ’ όψιν του τη φυσιογνωμία του, είτε τις εκφράσεις του, θα επιβεβαιωθεί πως δε θα μπορούσε να ενσαρκώσει κάποιος άλλος το νεαρό ιδεαλιστή. Επίσης αξιόλογος ο Rodrigo de la Serna στο ρόλο του πιστού φίλου του Ερνέστο, Αλβέρτο Γρανάδο. Η καλύτερη επιλογή του σκηνοθέτη για να υποδυθεί τον άνθρωπο που ό,τι κι αν γινόταν θα έμενε στο πλάι του νεαρού του φίλου. Εδώ θα σας δώσω κι ένα μικρό trivia: η ομοιότητα του ονόματος του Rodrigo de la Serna μ’ εκείνο του Ερνέστο Γκεβάρα κάθε άλλο παρά συνωνυμία είναι, μια που ο ηθοποιός έχει – αν και μακρινές – ρίζες από την οικογένεια του Commandante!
Τα «Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας» ήταν η αφορμή ώστε ο Ουρουγουανός συνθέτης και τραγουδιστής Jorge Dexler, ο οποίος τραγούδησε για πρώτη φορά στην Ισπανική γλώσσα για τις ανάγκες της ταινίας, να αγκαλιάσει το θείο Oscar για το τραγούδι «Al otro lado del rio» (αγγλική μετάφραση «On the other side of the river») στην 77η Τελετή Απονομής του 2005. Το τραγούδι αυτό είναι το δεύτερο ξενόγλωσσο τραγούδι που βραβεύεται με Oscar μετά «Τα Παιδιά του Πειραιά» του Μάνου Χατζιδάκι για την ταινία «Ποτέ την Κυριακή» στην Τελετή Απονομής του 1961.
Πρωταγωνιστούν: Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Jorge Chiarella κ.α.
Επειδή το The K-Magazine είναι το δικό σας περιοδικό κι οι παραπάνω ταινίες είναι ενδεικτικές (φυσικά αν τις δείτε, σας λέω με το χέρι στην καρδιά πως δε θα το μετανιώσετε!), λέω να ανταλλάξουμε ιδέες! Εσείς ποιες ταινίες είδατε που η μουσική τους σας συγκίνησε και που διακρίθηκαν στην παραπάνω κατηγορία; Μέχρι την επόμενη φορά… συντονιστείτε και πάρτε λίγη γεύση από Oscar!