Ok, δε σας λέω κάτι νέο, όλοι μας γνωρίζουμε ότι στις διαφημίσεις μας λένε ψέματα. Στην πραγματικότητα κανείς μας δεν πιστεύει πραγματικά ότι αν φορέσει ένας άνδρας μια συγκεκριμένη μάρκα αποσμητικού, θα τον θέλουν όλες οι γυναίκες! Συνηθίσαμε όμως να ακούμε αυτά τα ψεματάκια και πλέον όχι μόνο τα δεχόμαστε, αλλά τα θεωρούμε και δεδομένα. Αυτά είναι κάποια από τα πιο συνηθισμένα, αλλά και «μεγάλα», ψέματα που έχουμε ακούσει.
1. Η σημασία των λέξεων που χρησιμοποιούν
Τι είναι ένα προϊόν light; Υπάρχουν στ’ αλήθεια τέτοια προϊόντα; Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στους καταναλωτές των ΗΠΑ, η θερμιδική διαφορά στα μπισκότα light με κανονικά ήταν ελάχιστη (περίπου στις 8 θερμίδες), ενώ στα τυριά light το λίπος εξακολουθούσε να είναι σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Συνήθως, οι διαφημιστικές χρησιμοποιούν για τα προϊόντα τους διφορούμενες λέξεις όπως “premium”, “deluxe” ή μεταξένια απαλότητα, θέλοντας να υπερτονίσουν τη μοναδικότητα ενός προϊόντος χωρίς όμως αυτή ουσιαστικά να υπάρχει.
2. Οι αριθμοί δείχνουν κάτι
Πολλές διαφημίσεις επικαλούνται στατιστικά ποσοστά που δεν υφίστανται. «Το 93% των γυναικών χρησιμοποιεί το τάδε αποσμητικό, ή το δείνα make up», ακούμε συχνά. Κι όμως μια ψεύτικη στατιστική μπορεί να στηρίξει ολόκληρους επιχειρηματικούς κολοσσούς. Κανείς δεν πιστεύει ότι θα μπορούσαν να λένε ψέματα, ή καλύτερα υπερβολές. Συμβαίνει όμως!!!
3. «Οι ειδικοί συνιστούν»
Είναι μια ατάκα που έχει χρησιμοποιηθεί σε καμπάνιες παγκοσμίως. Όταν θέλει μια εταιρεία να πείσει για την αποτελεσματικότητα ενός προϊόντος κάνει τη γνωστή επίκληση στην αυθεντία, ήτοι χρησιμοποιεί έναν γιατρό ή έναν επιστήμονα, ο οποίος αποδεικνύει δήθεν με πειράματα ότι όσα ισχυρίζεται η εταιρεία για το προϊόν ισχύει. Υπερβολές…
4. Η δύναμη της εικόνας
Πολλές φορές αγοράζουμε ή επιθυμούμε να αγοράσουμε κάτι λόγω της εικόνας του. Όλοι μας έχουμε παραγγείλει το λαχταριστό μπέργκερ της φωτο, και αντ’ αυτού καταλήξαμε να τρώμε το κακοφτιαγμένο, στραπατσαρισμένο μπέργκερ με το καμμένο μπιφτέκι. Για να μη μιλήσω για τα θαυματουργά καλλυντικά που εξαφανίζουν την κυτταρίτιδα και τις ρυτίδες και «σε κάνουν να δείχνει νεότερη!» Αλήθεια, το έχει πιστέψει κανείς αυτό; Έχετε δει καμία γυναίκα να εφαρμόζει αυτές τις κρέμες και να δείχνει όντως νεότερη; Αν ναι, τότε μάλλον ζω σε άλλη… διάσταση!
5. Spending makes you happy!
Νιώθετε όντως πιο ευτυχισμένη όταν ψωνίζετε; Ποια ήταν η τελευταία φορά απολαύσατε το shopping; Γιατί εγώ κάθε φορά καταλήγω με δέκα σακούλες στα χέρια, αφού πρώτα έχω υποστεί τεράστια ταλαιπωρία από τις απεργίες και όλα τα συναφή… Αφήστε τις τύψεις από τα χρήματα που ξόδεψα και ίσως μου λείψουν στη συνέχεια! Σε έρευνα που διεξήχθη στις ΗΠΑ από το Chlidren’s Society έδειξε ότι οι διαφημίσεις ευθύνονται κυρίως για τις μη ρεαλιστικές προσδοκίες των παιδιών, για τη γέννηση αναγκών που δεν υπάρχουν και για τη διάδοση των λανθασμένων προτύπων. Σε αυτή, ήρθε να προστεθεί και η έρευνα της UNICEF, η οποία απέδωσε τη δυστυχία των παιδιών στη Μεγάλη Βρετανία στα λανθασμένα τηλεοπτικά πρότυπα και στον υπερκαταναλωτισμό.