Στο εργασιακό περιβάλλον, το multitasking θεωρείται σχεδόν φυσιολογικό. Κι όλοι μας το βιώνουμε τακτικά στην εργασία μας, ανεξάρτητα από πού δουλεύουμε την τρέχουσα περίοδο. Πόσες φορές δεν έχει τύχει να έχουμε ξεκινήσει ένα project, αλλά την ίδια στιγμή να πρέπει να στείλουμε ή να απαντήσουμε επειγόντως σε ένα email; Ενώ ταυτόχρονα τα τηλέφωνα έχουν “πάρει φωτιά”; Κι ενώ η ικανότητα να δημιουργούμε μία ισορροπία μπορεί να φαίνεται αξιοσημείωτο προσόν… Η αλήθεια είναι πως κάποιες φορές το multitasking μπορεί να δημιουργήσει και προβλήματα.
01 Δεν είναι τόσο παραγωγικό.
Θα σκέφτεστε τώρα “καλά, πώς είναι δυνατόν να μην είναι παραγωγικό το να κάνεις δύο ή και τρία πράγματα ταυτόχρονα;”. Εδώ θα απαντήσει η επιστήμη… Η οποία μας λέει πως εκ των πραγμάτων δε μπορεί το ανθρώπινο μυαλό να εστιάζει ταυτόχρονα σε δύο δραστηριότητες. Στην ουσία αυτό που κάνουμε είναι να αφήνουμε για λίγο το project με το οποίο ασχολούμαστε για να στείλουμε ένα email. Και μετά να επιστρέψουμε πάλι στο project μας και στη συνέχεια να διευθετήσουμε όποια εκκρεμότητα προκύπτει. Αυτή η εναλλαγή, όμως, δεν είναι τίποτα παρά μία παρατεταμένη σειρά διακοπών. Σε έρευνες έχει διαπιστωθεί πως ο εγκέφαλός μας χρειάζεται περίπου 23 λεπτά έως ότου επικεντρωθεί ξανά σε αυτό που κάναμε προτού διακόψουμε για τον οποιονδήποτε λόγο. Αυτό σημαίνει πως, στα πλαίσια της εργάσιμης μέρας μας, μπορεί να “δαπανήσουμε” έως και μία ώρα ώστε να αφοσιωθούμε πλήρως στην εκάστοτε δραστηριότητά μας. Κι αυτό δεν το λες παραγωγικό, σωστά;
02 “Σαμποτάρει” τη μνήμη μας.
Σας έχει τύχει να είστε αποφασισμένοι να μην ξεχάσετε κάτι σημαντικό, όπως να πάρετε το κολατσιό σας στο σπίτι και… Να το ξεχάσετε μόλις λίγες στιγμές αργότερα; Ή να καλέσετε για ευχές έναν φίλο και να το θυμηθείτε πολύ πολύ αργότερα όταν δεν είναι κι η κατάλληλη ώρα για αν το κάνετε; Αυτό οφείλεται στο multitasking, καθώς επηρεάζει τη βραχυχρόνια μνήμη μας. Χάρη στη βραχυχρόνια μνήμη μας μπορούμε να συγκρατούμε πρόσφατες πληροφορίες ή να επικεντρωνόμαστε σε μία απασχόληση στην τρέχουσα στιγμή. Με το multitasking, όμως, προκαλούνται κενά στη βραχυχρόνια μνήμη μας. Με αποτέλεσμα ενίοτε να αναρωτιόμαστε κάτι του στυλ “τι ήθελα να κάνω τώρα;”.
03 Μπορεί να εμφανίσει ανεπαρκή την προσπάθειά μας.
Ποιος δε θέλει να δίνει την καλύτερη εντύπωση στην εργασία του; Όχι τόσο ίσως για να ακούσει το “μπράβο”, αλλά και μόνο για την ικανοποίηση που μας προσφέρει η αίσθηση πως κάναμε κάτι σωστά. Με το multitasking, όμως, το μόνο εύκολο είναι να γίνει το λάθος. Κι αυτό το λάθος μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό, όπως ένα ορθογραφικό στο email που στέλνουμε ενώ παράλληλα μιλάμε στο τηλέφωνο. Μπορεί, όμως, να είναι κι ένας αριθμός, για παράδειγμα, που μπορεί να “χαλάσει” όλο το project για το οποίο να προσπαθούμε να πραγματοποιήσουμε. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην προαναφερόμενη μειωμένη παραγωγικότητα που επιφέρει το multitasking. Εναλλάσσοντας την προσοχή μας από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, έως ότου καταφέρουμε να συγκεντρωθούμε και πάλι σε μία… Μπορούμε πολύ εύκολα να παραλείψουμε ή να παρερμηνεύσουμε κάποια σχετική πληροφορία.
04 Προκαλεί άγχος.
Πώς μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε το deadline που προσπαθούμε να προλάβουμε με νύχια και με δόντια ενώ ταυτόχρονα πρέπει αν απαντήσουμε σε ξαφνικά emails ; Και παράλληλα να ενημερώσουμε επειγόντως τα αρχεία μας; Προφανώς και δε θα έπρεπε να μας προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως το άγχος μας χτυπάει “κόκκινο” επειδή, μεταξύ άλλων, νιώθουμε πως δεν κάναμε στην ουσία τίποτα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το multitasking προκαλεί επιπλέον stress . Καθώς την ώρα που προσπαθούμε να ανταποκριθούμε σε πολλά tasks ταυτόχρονα, το σώμα μας εκκρίνει επιπλέον αδρεναλίνη και βεβαίως ορμόνες που σχετίζονται με το στρες όπως η διαβόητη κορτιζόλη. Αντίθετα, νιώθουμε πιο ικανοποιημένοι κι ήρεμοι αν καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε ένα project χωρίς να έχουμε επιτρέψει να αποσπαστεί η προσοχή μας .
Ενίοτε, το multitasking είναι αναπόφευκτο κάποιες φορές. Άλλωστε δεν είναι όλες οι μέρες στη δουλειά ίδιες, όπως συμβαίνει και σε κάθε τομέα της ζωής, άλλωστε. Και κάποιες φορές θα χρειαστεί να λειτουργήσουμε αποκρινόμενοι σε πάνω από μία δραστηριότητα. Όμως, προκειμένου να συνεχίσουμε να διατηρούμε την παραγωγικότητα, την αποτελεσματικότητά μας και (κυρίως) την πνευματική μας υγεία… Είναι καλύτερο να φροντίσουμε να δημιουργούμε μία άλλη ισορροπία ανάμεσα στα καθήκοντά μας, ακόμη και κατά την πιο “τρελή” μέρα στο γραφείο.
Πηγή: The Everygirl
Photo credits: @brucemars& @austindistel (Unsplash)