Κι εκεί που τα καμάρια μας απολάμβαναν να ξενυχτούν μαζί μας και να ξυπνάνε αργά το πρωί τώρα νιώθουμε σα να μας τραγουδούν με παράπονο το “Μη με ξυπνάς απ’ τις έξι!”! Η αλήθεια είναι πως, επειδή βρεθήκαμε κι εμείς στη θέση τους ως ένα σημείο τα καταλαβαίνουμε και συμπάσχουμε! Τώρα όμως ο ρόλος μας είναι διαφορετικός και πρέπει να προετοιμαστούν για το σχολείο. Κι υπάρχουν τρόποι ώστε αυτή η προετοιμασία να γίνει χωρίς… παραφωνίες – όχι πολλές, τουλάχιστον!
01 Η αλλαγή από το “ωράριο” των καλοκαιρινών διακοπών σε εκείνο του σχολείου μπορεί να γίνει αγχωτικό για το παιδί αλλά και τους γονείς. Για να αποφευχθεί ο πανικός της πρώτη μέρας όπου ο ένας ακόμη κοιμάται κι ο άλλος ήδη περιμένει στην πόρτα για να φύγει, καλό είναι η νέα ρουτίνα εγερτηρίου να έχει δοκιμαστεί τις προηγούμενες μέρες. Βάζουμε το ξυπνητήρι για να σηκωθούμε την ώρα που πρέπει ώστε να έχουμε χρόνο για καθαριότητα και (ιδανικά) πρωινό και φροντίζουμε να βγαίνουμε από την πόρτα για το αμάξι ή το σχολικό επίσης την ώρα που πρέπει χωρίς να φωνάζουμε πανικόβλητοι πως ”καθυστερούμε”. Η ρουτίνα κάνει τα παιδιά να αισθάνονται πιο άνετα και η εδραίωση μίας σταθερής σχολικής καθημερινότητας μπορεί να κάνει την πρώτη μέρα του σχολείου να κυλήσει πολύ πιο εύκολα.
02 Όλοι μας είχαμε την αγωνία του αν θα είναι καλός/καλή ο/η νέος/νέα δάσκαλος/δασκάλα κι είναι λογικό να την έχουν και τα δικά μας παιδιά. Ο καλύτερος (αν όχι ο μόνος) τρόπος για να διαλυθούν οι όποιες ανησυχίες είναι η κατά πρόσωπον γνωριμία. Με δεδομένο μάλιστα πως οι δάσκαλοι έχουν επιστρέψει στα πόστα τους πριν από τα παιδιά μπορούμε να κανονίσουμε ένα ραντεβού ώστε το παιδί να γνωρίσει τον άνθρωπο με τον οποίο θα έχει άμεση αλληλεπίδραση σε καθημερινή βάση.
03 Ειδικά για τα “πρωτάκια” το σχολείο είναι ένα μέρος άγνωστο και πολύ πιθανό αυτό να είναι που τους προκαλεί ανησυχία. Αυτή η ανησυχία μπορεί να καταλαγιαστεί με μία επίσκεψη και έναν περίπατο στο σχολείο προκειμένου να δει την τάξη του, τους δασκάλους αλλά και την αυλή όπου θα παίζει. Η περιήγηση στο σχολείο μπορεί να φανεί χρήσιμη και για πιο μεγάλα παιδιά ώστε να θυμηθούν το χώρο και την όλη ρουτίνα της κάθε ημέρας.
04 Στο σχολείο τα παιδιά έχουν την ανάγκη οικείων προσώπων και δεν υπάρχουν καλύτερα οικεία πρόσωπα από τους φίλους τους. Λίγο πριν την επιστροφή στα θρανία μπορούμε να μάθουμε ποιοι φίλοι του θα είναι στην ίδια τάξη και στη συνέχεια μπορούμε να οργανώσουμε ένα ραντεβού για παιχνίδι ή να πάνε τα παιδιά παρέα στο σχολείο.
05 Η λίστα με τον απαραίτητο εξοπλισμό για το σχολείο καλό είναι να γίνει μία ευχάριστη διαδικασία για το παιδί. Σίγουρα θα δώσετε βαρύτητα στα απολύτως απαραίτητα αλλά η προσθήκη ενός χρωματιστού μαρκαδόρου ή ενός τετραδίου με κάποιο εξώφυλλο με τους αγαπημένους ήρωες του παιδιού θα το βοηθήσει να αντιληφθεί πως το σχολείο μπορεί να είναι διασκεδαστικό. Κι επειδή κάθε χρόνο η λίστα αυτή μπορεί να είναι διαφορετική (αν όχι εμπλουτισμένη), αποκτούμε μία εικόνα του πώς θα διεξάγονται οι εργασίες στο σχολείο και στο σπίτι, οπότε εξηγούμε στο παιδί πώς θα χρησιμοποιήσει, για παράδειγμα, τα όργανα γεωμετρίας και το αφήνουμε να πειραματιστεί μαζί τους ώστε να εξοικειωθεί με τη χρήση τους.
06 Είναι λογικό μέσα στη μέρα το παιδί να θέλει να παίξει – κι είναι απόλυτα λογικό. Αυτό που θέλουμε να καταλάβει το παιδί είναι πως το σχολείο δεν είναι μορφή καταναγκαστικών έργων, οπότε του μαθαίνουμε να ισορροπεί το χρόνο του. Μπορούμε, για παράδειγμα, να του πούμε πως μπορεί να παίξει για λίγο (ορίζοντας ένα χρονικό διάστημα) και μετά να κάνει μερικές ασκήσεις. Όποια μέθοδο κι αν χρησιμοποιήσουμε, όμως, καλό είναι να υπενθυμίζουμε στο παιδί πως πλησιάζει η ώρα για τα μαθήματά του (π.χ. “έχεις άλλα πέντε λεπτά για το παιχνίδι σου”) αντί να το καλούμε έντονα (και πιθανώς εκνευρισμένα) την τελευταία στιγμή.
07 Είναι σημαντικό το παιδί μας να καταλάβει πως το στηρίζουμε στη νέα σχολική χρονιά και τις απαιτήσεις της. Δεν ξεχνάμε, λοιπόν, να επικοινωνούμε μαζί του. Φροντίζουμε να μαθαίνουμε πως ήταν η μέρα του, τι το συναρπαστικό έγινε και να μαθαίνουμε ποια είναι τα σχέδια για την επόμενη μέρα του.
Το βασικό, όμως είναι να μην ξεχνάμε πως η νέα σχολική χρονιά είναι για το παιδί μία νέα εμπειρία και να φροντίζουμε να τη ζούμε μαζί του χωρίς να ξεχνάμε πως είναι παιδί!