Η υιοθέτηση κι η διατήρηση μίας υγιεινής διατροφής έχει γίνει στόχος για πολλούς τα τελευταία χρόνια. Καλώς ή κακώς, όμως, στην εποχή που ζούμε, υπάρχουν άπειρες πηγές πληροφόρησης και συμβουλευτικής σε αυτό το θέμα. Πρώτοι και καλύτεροι είναι (ποιοι άλλοι;) οι influencers! Σχεδόν κάθε βδομάδα ανακοινώνουν στις πλατφόρμες που χρησιμοποιούν μία καινούρια δίαιτα, ένα καινούριο πρόγραμμα γυμναστικής ή ένα νέο συμπλήρωμα διατροφής.
Η επίδραση που έχουν οι influencers μέσα από τα social media έχει γίνει σχεδόν ανησυχητική…Καθώς ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν τα ανάλογα διαπιστευτήρια προκειμένου να συμβουλεύσουν. Ενδιαφέρον προκαλεί, μάλιστα, μία έρευνα στην οποία διαπιστώθηκε πως στο Ηνωμένο Βασίλειο μόνο ένας στους 9 influencers που ασχολούνται με την απώλεια βάρους έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να παρέχουν έγκυρες συμβουλές. Ακόμη, μία άλλη έρευνα που μελέτησε 1,2 εκατομμύρια tweets σε περίοδο 16 μηνών, ένα μεγάλο ποσοστό των συμβουλών διατροφής προερχόταν από μη επαγγελματίες.
Μπορεί να μην είναι όλες οι πληροφορίες που θα βρει κάποιος στο διαδίκτυο επικίνδυνες…Ωστόσο αυτό δε σημαίνει πως δεν πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί προκειμένου να βρούμε έγκυρες πηγές πληροφόρησης.
Πώς, λοιπόν, ξεχωρίζουμε “την ήρα από το σιτάρι”;
01 Ψάχνουμε για διαπιστευτήρια.
Καθώς η διατροφή μας παίζει βασικό ρόλο την υγεία μας, κάθε συμβουλή γύρω από αυτήν πρέπει να προέρχεται από επαγγελματίες… Απο ειδικούς που έχουν περάσει από εγκεκριμένη εκπαίδευση σε αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στην ουσία ισχύει ό,τι και με τον γιατρό μας: δε θα πάρουμε ένα φάρμακο επειδή “κάποιος στο διαδίκτυο” είπε πως για εκείνον έκανε θαύματα: πρώτα το γιατρό μας θα ρωτήσουμε!
02 Αποφεύγουμε ό,τι περιέχει “τοποθέτηση προϊόντος”.
Για να είμαστε δίκαιοι, κάποιοι influencers μπορεί όντως σε μία ανάρτησή τους να μοιράζονται την προσωπική τους εμπειρία με κάποιο προϊόν … Χωρίς κάποιο κέρδος να προκύπτει από αυτήν την ανάρτηση. Ως επί το πλείστον, όμως, βλέπουμε μία σημείωση “Διαφήμιση επί πληρωμή” στις αναρτήσεις. Και γενικά, καλό είναι να αποφεύγουμε να εμπιστευτούμε απόλυτα μία τέτοια ανάρτηση. Αλλά ακόμη κι αν αυτή μας κεντρίσει το ενδιαφέρον, μπορούμε να αναζητήσουμε και να ελέγξουμε τις κριτικές που το προϊόν έχει πάρει από πελάτες κι επαγγελματίες.
03 Είμαστε επιφυλακτικοί με τα “θεαματικά αποτελέσματα”.
Η πραγματικότητα είναι πως η διατήρηση του ιδανικού βάρους κι η απώλεια του περιττού εξαρτώνται από μία συνεχόμενη προσπάθεια. Κι, όσο κι αν δε μας αρέσει, η αισθητή αλλαγή δε θα έρθει από τη μία μέρα στην άλλη. Έτσι, οποιοσδήποτε διατυμπανίζει πως το X προϊόν φέρνει “άμεσα αποτελέσματα” ή γενικότερα λανσάρεται ως θαυματουργό νομίζω πως πρέπει δικαίως να αντιμετωπιστεί με (αν μη τι άλλο) σκεπτικισμό.
04 Δεν ξεκινάμε στερητικές δίαιτες.
Πολλές από τις δίαιτες που ακολουθούν οι stars κι οι influencers και που διατείνονται πως έχουν αποτελέσματα και βελτιώνουν την υγεία είναι κατά βάση δίαιτες οι οποίες χαρακτηρίζονται από το γεγονός πως πολλές ομάδες τροφών “αποκλείονται”. Το πρόβλημα με τις στερητικές δίαιτες, όμως, είναι πως, εκτός του ό,τι τα όποια αποτελέσματα είναι προσωρινά… Θέτουν σε κίνδυνο και τη συνολική μας υγεία καθώς δεν προσλαμβάνουμε όλα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειαζόμαστε. Παράλληλα, αυτές οι στερήσεις μπορούν να επηρεάσουν και την ψυχολογία μας, καταβαραθρώνοντας την αυτοπεποίθησή μας και δημιουργώντας μία σχέση “μίσους” με το φαγητό. Όλοι οι έμπειροι κι εγκεκριμένοι διατροφολόγοι επιμένουν να μη στερούμαστε τίποτα, αλλά αντίθετα να καταναλώνουμε με μέτρο.
Επιγραμματικά, προτού δοκιμάσουμε οποιαδήποτε νέα δίαιτα ή ένα προϊόν που διατείνεται πως συμβάλλει στην απώλεια βάρους, καλό είναι να είμαστε επιφυλακτικοί. Τουλάχιστον έως ότου διαπιστώσουμε πως υπάρχει μία εγκυρότητα γύρω από τη “μόδα”. Και βεβαίως θα τονίσω και πάλ. Το να συζητήσουμε το θέμα με το θεράποντα ιατρό μας ή έναν έμπειρο διατροφολόγο κάθε άλλο παρά ταμπού είναι.
Πηγή: Health Line
Featured image: pexels.com/@kampus/