Για πρώτη φορά δύο πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους οίκοι μόδας, η Chanel και ο Moschino παρουσίασαν τις δημιουργίες τους για τη συλλογή φθινόπωρο/χειμώνας 2014 αντλώντας από κοινού έμπνευση από την ποπ κουλτούρα με εμφανές το urban στοιχείο και έντονη την επιρροή του υπερκαταναλωτισμού.
Σαν άλλος Andy Warhol, o Jeremy Scott έκανε το ντεμπούτο του ως head designer του οίκου Moschino στο Μιλάνο με μία συλλογή εμπνευσμένη από τα logos και το packaging γνωστών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Με αναφορές στη γνωστή αλυσίδα fast food, Mc Donald’s, ο σχεδιαστής έπαιξε με τη διχρωμία κίτρινου και κόκκινου δημιουργώντας φορέματα, robe coats και αξεσουάρ που έφεραν αποτυπωμένα τη διπλή χρυσή αψίδα του logo των Mc Donald’s στη θέση του συμβόλου καρδιάς του οίκου, αλλά και το label Μoschino με μεγάλα γράμματα.
Ιδιαίτερα ξεχώρισε το μοντέλο με το φόρεμα-στολή εργαζομένου των Mc Donald’s που περπάτησε στο catwalk του Μιλάνου σερβίροντας σε δίσκο μια καπιτονέ chain bag με τη διχρωμία και το λογότυπο του fast food αλλά και το happy meal, το αγαπημένο παιδικό γεύμα σε κουτάκι, που λανσαρίστηκε ως τσαντάκι. Ο Scott, ακολουθώντας τα βήματα του Franco Moschino, κανιβάλισε και το θρυλικό tweed jacket του οίκου Chanel, βάζοντας ένα από τα μοντέλα του να φορέσει μια παραπλήσια εκδοχή του πάνω από ένα cow print φόρεμα με αξεσουάρ το γνωστό ποτήρι αναψυκτικού των Mc Donald’s τροποποιημένο σε chain bag.
Eντύπωση προκάλεσαν επίσης, τα σύνολα με θέμα το δημοφιλές καρτούν SpongeBob Squarepants, Μπομπ ο Σφουγγαράκης, τη μορφή του οποίου ο σχεδιαστής αποτύπωσε σε duffle τσάντες, μπότες, πουλόβερ, παντελόνια και παλτό.
Στην ίδια αισθητική του υπερκαταναλωτισμού κινήθηκαν οι δημιουργίες του Scott με τις τουαλέτες από τεράστια περιτυλίγματα συσκευασμένων σοκολατοειδών κι η κάπα με το λογότυπο της μπύρας Budweiser συνδυασμένη με κόκκινα ψηλοτάκουνα, ενώ η συλλογή κορυφώθηκε με το νυφικό φόρεμα πάνω στο οποίο αναγράφονταν πίνακες με διατροφικές θερμίδες.
Ο Scott εμφανίστηκε στο τέλος του show φορώντας ένα t-shirt που έγραφε: “Μπορεί να μη μιλάω ιταλικά αλλά σίγουρα μιλάω (τη γλώσσα του) Μοschino“. Η συλλογή δίχασε το κόσμο της μόδας με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι στην προσπάθειά του να συνεχίσει το χιουμοριστικό ύφος με το οποίο ο Franco Moschino αντιμετώπιζε τη μόδα, ο Scott πέρασε στην υποκουλτούρα όπου το μαζικοποιημένο στερείται τελικά αισθητικής.
Ο Karl Lagerfeld από την άλλη, για την επίδειξη της collection a/w 2014 του οίκου Chanel μετέτρεψε το Grand Palais του Παρισιού σε πραγματικό supermarket με διαδρόμους και ράφια γεμάτα από ζυμαρικά, τυριά, σάλτσες, απορρυπαντικά κι άλλα προϊόντα καθημερινής χρήσης, όλα έχοντας ως label τα δύο αλληλένδετα C του οίκου. Στην πιστή απόδοση της ατμόσφαιρας μιας υπεραγοράς συνέβαλε η ανά διαστήματα διακοπή της ποπ μουσικής που έπαιζε δυνατά στα μεγάφωνα, από ανακοινώσεις όμοιες μ’ αυτές που ακούμε συνήθως κάνοντας τα ψώνια μας, αλλά κι οι μεγάλες κίτρινες ταμπέλες που κρέμονταν πάνω από τους λευκούς διαδρόμους ενημερώνοντας το κοινό για προσφορές της τάξεως του 20% σε διάφορα προϊόντα.
Σπρώχνοντας χρωματιστά καρότσια και προσποιούμενες ότι ανταλλάσσουν κουτσομπολιά, τα μοντέλα της Chanel έκαναν βόλτα στους διαδρόμους του supermarket ψωνίζοντας μεταξύ άλλων κονσέρβες τόνου με την ονομασία Delice de Gabrielle, από το πραγματικό όνομα της Coco, σακούλες σκουπιδιών που μετονομάστηκαν από sac poubelle σε sac plus belle (πιο ωραία τσάντα), ή τυρί Camembert με τον τίτλο Cambonay ως λογοπαίγνιο με την Rue Cambon, την οδό στο Παρίσι όπου η Coco Chanel άνοιξε το πρώτο κατάστημα ρούχων της.
Άλλα μοντέλα πάλι περπάτησαν μπροστά από τους θεατές κρατώντας μεταλλικά καλάθια του supermarket στολισμένα με τη θρυλική handbag chain του οίκου.
“Γιατί supermarket; Γιατί είναι κομμάτι της σύγχρονης ζωής, κι ακόμη κι αυτοί που ντύνονται με Chanel ψωνίζουν σε supermarket. Eίναι μια πιο μοντέρνα εκδοχή της πολυτέλειας σήμερα” δήλωσε ο πάντα καινοτόμος, παρά τα 81 του χρόνια, Karl Lagerfeld.
Η συλλογή είχε σαν σημείο αναφοράς τα trainers, αθλητικά παπούτσια, σε έντονα χρώματα αφού σύμφωνα με τον Karl αν πηγαίνεις στο supermarket φορώντας γόβες δείχνεις απλά γελοία. Με εμφανή την πρόθεσή του να μη δώσει κατευθύνσεις, ο Lagerfeld παρουσίασε oversized tweed jackets φορεμένα πάνω από pencil-line παντελόνια, jogging suits, σχισμένα leggings και two-pieces δημιουργίες σε fluo χρώματα που θύμιζαν συσκευασίες προιόντων, αλλά και σύνολα που διατήρησαν την έμφαση στη μέση.
Στη σημερινή πολυφωνία άλλωστε, ανέφερε ο Karl, η μόδα μοιάζει με supermarket και μπορείς αν θες να ψωνίσεις από τη δημοκρατικότερη ίσως μέχρι στιγμής, όπως χαρακτηρίστηκε, συλλογή του Lagerfeld για τον οίκο Chanel.